torstai 10. tammikuuta 2013

Yhden implantin nainen

Seuraava teksti ei liity millään tavalla ruokaan, ei liippaa läheltäkään. Miehiä aihe kiinnostaa varmasti vielä vähemmän. Mistä ihmeestä tekstissä on kyse, no ehkäisyasioista tietenkin! Aiheesta kiinnostumattomat skipatkoon tekstin hyvällä omatunnolla. :D

Viimeisen viiden vuoden ajan olen nappaillut yhdistelmäehkäisypillereitä. Pillerit olivat ensimmäiset minulle määrätyt ja sopivat heti alusta lähtien mainiosti nykypäivään saakka. Vähitellen aloin kyllästyä jatkuvaan nappien popsimiseen ja pian löysin itseni googlettamassa muiden kokemuksia ehkäisykapselista. Koska opiskelijaelämäni tulee todennäköisesti jatkumaan vielä 2-3 vuotta, riippuen ihan siitä, kuinka ahkera itse olen, tuntui kolmen vuoden ehkäisyn antavan kapselin ottaminen sopivalta vaihtoehdolta.

Koska tavoitteenani on saada nitistettyä 4-5 kiloa pois kevään aikana, saattaa ehkäisymenetelmän vaihtaminen vaikuttaa/vaikeuttaa ainakin hetkellisesti laihdutustani. Ihonhoitoon joudun varmasti kiinnittämään jatkossa enemmän huomiota. Sen takia koen tärkeäksi kertoa aiheesta myös blogissani.

Tiistaina Nexplanon-merkkinen kapseli sitten asennettiin. Kävimme varsin mielenkiintoista vääntöä lääkärin kanssa siitä, kumpaan käteen kapseli minulle laitettaisiin. Yleensä kapseli asennetaan siihen heikompaan käteen, jolla et kirjoita. Minun kohdallani asia ei ole aivan niin yksinkertainen. Itse kun en oikein osaa luokitella, kumpikätinen olen. Keskustelu meni suunnilleen näin:

Lääkäri: "No, oletko sinä vasen- vai oikeakätinen?"

Minä: "Itse asiassa varmaan vähän molempia. Vasemmalla minä kirjoitan, mutta moni muu asia hoituu oikeakätisesti: kitaraa ja bassoa soitan oikeakätisesti, saksilla leikkaan myös kuten oikeakätiset. Jos teen käsitöitä, virkkaan vasenkätisesti, mutta neulon oikeakätisesti. Palloa heitän ehkä vasemmalla. Keilatessa vaihtelen kätisyyttä jatkuvasti, koska en osaa päättää kummin päin on parempi." (tässä vaiheessa lääkärillä oli vallan mahtava ilme)

Lääkäri: "Eli vaikka olet vasenkätinen, tahdot kapselin myös vasempaan?"

Minä: "En minä tiedä, sama kai tuo minulle on kummassa se on, kun teen kuitenkin asioita molemmilla käsillä."

Lääkäri: "No laitetaanko se sitten oikeaan?"

Minä: "Sopii minulle, uskoisin kuitenkin olevani enemmän vasen- kuin oikeakätinen."

Lääkäri: "Osaatko sanoa, kummalla kädellä teet ns. raskaammat työt: kannat kauppakassia ym. painavia tavaroita."

Minä: "Öh, riippuu ihan päivästä... Itse kuvittelisin hoitavani raskaat hommat vasemmalla kädellä, mutta en ole asiasta aivan varma. Ehkä oikeaan käteen asentaminen on minulle parempi vaihtoehto."

Lääkäri: "Oletko nyt aivan varma asiasta? Siis eihän se kapseli varsinaisesti haittaa käden toimintaa mitenkään, mutta tapana on ollut asentaa se siihen heikompaan käteen, mitä sinun tapauksessa ei ilmeisesti ole."

Minä: "Olen varma asiasta, oikeaan käteen on parempi minulle."

Lääkäri:"Siis oikeaan, selvä homma. Oikeaan käteen."

Kyseinen keskustelu kesti varmasti kauemmin kuin koko kapselin asennus puudutuksineen. Huh!
Itse toimenpide oli todella nopea, homma oli ohi muutamassa minuutissa. Kapselin asennus ei itsessään sattunut, mutta se puudutuksen laitto.. Au! Asennuksen jälkeen hoitaja kääri käteeni tiukan puristussiteen, jonka tarkoituksena oli lähinnä estää ison mustelman kehittyminen. Puristusside oli sietämättömän tiukka. Jo vartin kuluttua oikea käteni oli aivan kirjava. Sidettä oli pakko löysätä.
Kapselin asennuksesta on nyt pari päivää. Ensimmäisenä iltana käsi oli niin kipeä, etten kyennyt edes kahvikuppia kantamaan oikealla kädellä. Kättä pakotti valtavasti. Vielä tänään käsi on edelleen kosketusarka, mutta enää sitä ei pakota.

Juu, tällainen vuodatus tällä kertaa. Ehkä tämä tästä. :) Nyt vain on enää jännitettävänä kuinka ehkäisykapseli lähtee minulla toimimaan. Lääkäri ei määrännyt minulle minipillereitä testatattavaksi, koska niiden avulla ei voi kuulemma testata ehkäisykapselin vaikutuksia.

Onko teillä kokemuksia ehkäisykapselista?

3 kommenttia:

  1. Loistava keskustelu :D

    VastaaPoista
  2. Mulle laitettiin alkuviikosta nexplanon. Puudutus todella sattui kovasti mutta lääkäri laittoi kuulema adrenaliinia sisältävän puudutuksen jolloin puristussidettä ei tarvittu. Hassua että kädessä vain nuppineulan kokoinen jälki eikä mustelmia eikä kipua. Adrenaliini kuulema estää ainakin mustelmien syntymistä. Kapseli tuntuu selvästi ihon läpi ja kaikki on ok. Nyt vaan "odotellaan" sivuvaikutuksia. Tuleeko pääkipua vuotoja tai ärtyisyyttä. Voihan toki olla niinkin että "pahakello kauas kantaa" eli netin keskustelupalstoillekin saattaa kirjoittaa herkemmin ihmiset joilla on ollut kapselin kanssa ongelmia. Miten sulla on mennyt? Täällä ainakin lupaava alku. (Vaihdoin suoraan mini-pilleistä.)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa, kiva kun laitoit kommenttia! Hienoa, että selvisit kapselin laitosta noin vähällä. Itse kärvistelin sen ensimmäisen illan melko tuskissani (minullakin melko korkea kipukynnys, ihan vähästä en hätkähdä). Ensimmäisen viikon käsi oli kapselin kohdalta arka, mutta sekin arkuus hellitti melko pian.

      Nyt kapselin asennuksesta on kulunut reilu kuukausi, eikä sivuoireita ole kahta selkään tullutta finniä lukuunottamatta ilmennyt juuri lainkaan. Kuukautiset minulla tuli melkein heti kapselin oton jälkeen, koska olin ajoittanut asian niin. Nekin kestivät ihan normaalin ajan, vuoto oli ehkä aavistuksen verran runsaampaa kuin (yhdistelmä)pillereiden aikana. Migreeniä, tiputteluvuotoja tai mielialanvaihteluja ei ole ollut. Mikäli oikein tarkkaan mietin, niin ehkä kasvoista iho on ehkä aavistuksen helpommin rasvoittuvaa, samoin hiukset, mutta mitään radikaalia muutosta ei ole tapahtunut. Keskustelupalstoilta taitaa todellakin löytyä ne ääritapaukset. :)

      Ehdottomat plussat annan ehkäisykapselille sen helppoudesta. Enää ei tarvitse miettiä jatkuvaa pillerien popsimista oikeaan aikaan tai muistella juhlaillan jälkeen, onko ottanut pilleriä (ja onko se pysynyt sisällä, jos humala on ollut liiankin kova). :)

      Näin kuukauden kokemuksella varovasti sanottuna, ainakin tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että kapseli sopii minulle ehkäisymuotona mainiosti. Suosittelisin lämpimästi muillekin, jotka eivät halua/voi käyttää yhdistelmäehkäisyä! :)

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...